Blar i forfatter "Rønningsbakk, Lisbet"
-
Digital Natives and Educational Traditions. What Changes When Exchanging Textbook Content with Internet Search?
Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2020)Use of technology challenge traditional concepts of learning in school. But what is actually changing? The paper shows result from a study that finds that the shift from textbook to internet content implicates significant changes. Textbooks present qualified content that is well adapted to the cognitive development of students of certain ages. Using internet content gives no such guarantees. The ... -
How Does the Shift from Handwriting to Digital Writing Technologies Impact Writing for Learning in School?
Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2022)The shift from handwriting to using writing technologies are widespread in today’s schools. And where handwriting still is the most used method, it is supported with digital writing technologies. My aim in this article is to show and discuss some aspects on how digital writing technologies impacts learning in school. Writing is a frequent activity in all education and the shift from handwriting til ... -
Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring
Rønningsbakk, Lisbet; Kamplid, Ingvild (Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Hva Marius lærte oss : en studie av tilpasset undervisning og spesialundervisning for en elev med lese- og skrivevansker : rapport fra delprosjekt to på Naustvika skole.
Kamplid, Ingvild; Rønningsbakk, Lisbet (Research report; Forskningsrapport, 2012)I denne rapporten presenterer vi det andre delprosjektet i et tredelt prosjekt med fokus på tilpasset undervisning for elever med særskilte behov. Det første delprosjektet hadde tittelen: “Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring” og hadde fokus på tilrettelagt undervisning for eleven Ida som hadde ADD og sosial angst. Rapporten kan finnes på den digitale publikasjonskanalen Munin ... -
Knowing What, Knowing How, or Knowing Where? How Technology Challenges Concepts of Knowledge
Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2019-11-18)When bringing innovative technology into school education it has been challenging to get full benefits from the technology. Instead of seeking new ways of teaching we tend to adapt the use of technology to traditional ways of teaching. This can relate to the fact that we lack theoretical concepts that help us rethink and revise our practices. In Norwegian curriculum we see different learning discourses ... -
Let us explain everything: pupils’ perspectives of the affordances of mobile technology during primary science inquiry
Blackmore, Karen; Rønningsbakk, Lisbet (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-19)This three-year longitudinal case study focused on the deployment of mobile technology in the form of tablet computers (iPads), during Inquiry Based Science Education (IBSE). The research took place in a larger than average primary school in the West Midlands, UK, which showed a strong commitment to Technology Enhanced Learning (TEL) resulting in iPads being used as an integral learning tool, across ... -
Når didaktikken møter de digitalt innfødte. Teknologistøttet læringsarbeid i skolen i lys av tradisjonell og nyskapende undervisningspraksis.
Rønningsbakk, Lisbet (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-02-28)Avhandlingen søker å belyse de påvirkningene som teknologiens inntog i skolens undervisning har på elevenes læringsarbeid, med særlig fokus på elevenes skriving, undervisningens innhold og arbeidsmåter, og elevrollen. Dataene stammer fra en casestudie med to klasser og 25 elever fra fjerde og tiende trinn, utvalgt på bakgrunn av lærernes engasjement for bruk av teknologistøtte i sin undervisning. ...